//TAKE MY HEART
<< diSebalik kesulitan Itu>>
Saturday, January 15, 2011 @ 11:58 PM | 0 Comment [s]

 

أعوذبالله من الشيطان الرجيم

فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا - إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا

سورة الشرح 5،6 

 

cuba kita perhatikan ayat di atas..

Kenapa Allah SWT ulang ayat sesungguhnya setiap kesusahan ada kesenangan sebanyak dua kali? kenapa ye??

Cuba kita gabungkan dua ayat tadi. Sebenarnya di sebalik ayat itu, nak jelaskan kat kita bahawa setiap kesusahan ada kesenangan dan setiap kesenangan pasti diuji dengan kesusahan…

kengkadang..bila dpt 1kesenangn tu..kita jd lupa..bkn lupe je..kdg2 leka..lalai..sume de la..tp bile sesakali kite di timpa musibah..barulah kite sedar mase tu..

- ‘owh,,aku leka selama ni …’

- ‘mgkn aku terlalu suka..lame2 ak rasekan dukanye..’

ataupon..

- ‘kenapa ujian ni menimpa aku??kenapa aku yg terpilih tuk hadapi sume ni?

- ‘ape dosa aku ya Allah sampai begini sekali kau uji aku???

- ‘berat nyer ujian ni..aku xmampu…’

ataupon yg lbh dasyat lg..

- ‘lebih baik aku mati je dr rsekan ujian seberat ni..’

- ‘aku xnk hidup lg !! arghhhh!!!’

- ‘kenapalah aku dihidupkan untuk pikul semua ni..mati kan lg senang..’

mane plak kite tahu mati tu senang??pernah rase ke?? hehhe..

 

imgres

hemm..begitulah antarenye ucapan yang sering kali manusia sebutkan ketika berada dlm kesulitan...ade yg redho..separa redho..and…yg xbape redho..(xredho la maknenye 2..)

kenape ek..kite mesti mengeluh kalau kite ditimpa musibah..tp klo time senang 2..xde pe pon nk ckp mcm2..sume ok jee!! beress!! hahha..

itulah manusia,,..

sebenarnye perlu kita ingat..setiap ape yg ditimpakan Allah pada kita 2 adalah satu ujian..baik dalam keadaan senang mahupun susah..

Di dlm riwayat  At-Tirmidzi: “Jagalah Allah niscaya engkau akan dapati Dia di hadapanmu. Kenalilah Allah dlm keadaan lapang niscaya Dia akan mengenalimu dlm keadaan susah. Ketahuilah sesungguh apa yg ditetapkan luput darimu tdk akan menimpamu dan apa yg ditetapkan menimpamu tdk akan luput darimu. Ketahuilah pertolongan itu bersama kesabaran kelapangan itu bersama kesusahan dan bersama kesulitan itu ada kemudahan.”

semuanya berkaitan bukan??

sebenarnye Allah nk mengajar kita bahawa musibah dan kesulitan adalah pelajaran yang berharga dan pengalaman yang bermanfaat untuk dunia dan akhirat…

ujian juga mematangkan jiwa,mengasah iman dan menghilangkan karat hati..

Perumpamaan seorang mu'min  yang ditimpa  malapeteka yang berat seperti besi yang  dimaksukan  api hingga hilang kotorannya dan tinggal yang baik..

sabar

 

Itulah nikmat-nikmat yang terdapat pada setiap musibah yang menimpa  manusia,  sehingga  seseorang  mungkin  perlu  bersyukur kepada  Allah disamping rela terhadap takdir dan  sabar  terhadap ujiannya.

tp kadang2..mmg rase sedihhh sangaat klo kite dalam masalah,..tp sbenarnye..Allah sayangkan kite..sebab pe?? die beri kita masalah @ musibah sbb nk suruh kita kembali ingat pada die,kembali padaNya..sbb manusia ni klo xbg pengajaran die mmg akn lupe..lekaaa sangatt..

pernah xkite terase,klo kite dpt satu masalah kn..kite rase..eee..sakitnyee..hanya Allah je yg tahu..klo nagdau kat org,paling kurang pon diorg mesti cakap..

”sabar ye”..ade hikmahnye tuuu….

abes tu cane?? ….  jadi….kite mesti  mengadu pada siDie yg memberikan ujian pada kite,..kerana Die je yg tahu knp die timpakan kat hambaNya ujian yg mcm 2..

mse 2 la bru kite terdetik ‘’ nk solat tahajjud, nk beribadat...nk ngadu ngn Allah..nk menangis..eee..rindunye nk berkhalwat ngn Allah..saat manusia sedang lena..xde org nmpak..aku nk ngadu puas2.’’ tp sebenarnya ..alhamdulillah klu kite ade rse mcm 2..

tgk..bkn ke..ade hikmahnye Allah turunkan ujian kat hmba Die? kite kne ingat juga..setiap yg datang 2..msti de yg Allah nk tunjukkan..mgkn Allah nk berikan kite yg lebih baik lagi dari yg sebelum ni kite ade..

sebab…

Setiap  musibah dunia itu kadang-kadang diganti dengan  yang lebih  baik, oleh sebab tu sewaktu Yusuf  as  disuruh  memilih antara  dipenjara dan hina dengan wanita cantik yang  menarik  ia memilih  penjara..

Abu Zakaria Ansari berkata, “Sabar merupakan kemampuan seseorang dalam
mengendalikan dirinya terhadap sesuatu yang terjadi, baik yang disenanginya
maupun yang dibencinya.” Abu Ali Daqaq mengatakan, “Hakikat sabar ialah
keluar dari suatu bencana sebagaimana sebelum terjadi bencana itu.” Dan
Imam al-Ghazali mengatakan, “Sabar ialah suatu kondisi jiwa yang terjadi
karena dorongan ajaran agama dalam mengendalikan hawa nafsu.”

- jadi..marilah same2 kite renung2kan..dan selamat beramal..=)Rolling on the floor laughing

created by :  husnahumaira’ (n_n)



Older Post | Newer Post


Photobucket

Assalamualaikum..1st of all i'm nur husna:)
nice 2 meet u guys.this is my own blog dats i wrote many story about my journey or sharing smthg moment..
and all of its i'll dedicate 2 all my followers,so keep vsiting my blog 2 kno smthg new dats i want 2 share:)..
barakallahufikum!!

  



Story About Stuff Links






This template was created by FaqihahHusni. Please inform me if I use your artwork but I did'nt mention your name. Thank You all for helping me :D Best view in Google Chrome only.
about------